Archiwizacja od A do Z

Jeśli wiemy już, jak ważna jest archiwizacja danych to teraz prześledźmy cały jej proces. Programy WF-Mag, WF-Fakir czy WF-Gang posiadają ten sam mechanizm zapisu i odtwarzania danych. Możemy go zainicjować na dwa sposoby. Pierwszym sposobem jest bezpośrednie uruchomienie „archiwizatora baz danych” w zainstalowanych programach (klikamy Start – Programy – Wapro – Archiwizator baz danych). Ukazuje się nam opcja wyboru archiwizacji albo dearchwizacji, oraz okienko logowania do serwera (musimy przejść autoryzację – jest to warunek konieczny do wykonania pozostałych czynności).

 

 

 

 

 

 

Po zalogowaniu do serwera mamy podgląd na wszystkie nasze bazy danych. Po prawej stronie okna mamy możliwość wyboru katalogu docelowego zapisu tworzonej kopii (domyślnie program składuje kopie w lokalizacji „C:\Program Files\Microsoft SQL Server\MSSQL.1\MSSQL\Backup”). Dodatkowo możemy przydzielić również własną nazwę archiwum i zabezpieczyć wszystko hasłem, by nikt obcy nie mógł wykorzystać naszych danych.  W zakładce „konfiguracja” możemy dodatkowo indywidualnie zdefiniować mechanizm przydzielenia nazwy archiwum, żeby zawierała np. datę. Ostatnim krokiem jest kliknięcie „archiwizuj”. Teraz czekamy na zakończenie procesu, który może chwilę potrwać w zależności od wielkości bazy.

   

Drugą metodą wywołania archiwizatora jest dostanie do się zaawansowanych opcji administracyjnych. Klikamy „administracja licencją i bazami danych” podczas logowania do programu. Dzięki temu ponownie będziemy musieli się zalogować do serwera SQL. Jeśli już to zrobimy, to klikamy w zakładkę „zaawansowane” i „administracja bazami danych”. W tym miejscu po lewej stronie mamy do wyboru „archiwizuj bazę”. Po jej wyborze ponownie program przenosi nas do archiwizatora i dearchiwizatora, jak to miało miejsce przy pierwszej metodzie. Potem dalsze kroki są analogiczne jak w pierwszym opisie.

 

 

Jak widać obie drogi prowadzą do jednego celu, obie są bezpieczne i proste. Wynikiem jest zawsze utworzenie kopii zapasowej w wybranej przez nas lokalizacji i zapisaniu jej w postaci skompresowanego pliku (zip) lub pliku bez kompresji – ape.

Program Mając takie pliki możemy je ponownie „zaciągnąć” do programu czemu służy opcja dearchiwizacji danych. Dzięki niej wszystkie nasze faktury, kartoteki asortymentowe czy dokumenty finansowe zostaną przywrócone do momentu utworzenia kopii zapasowej.

Warto pamiętać, żeby przechowywać kopie w bezpiecznych miejscach i najlepiej na przenośnych nośnikach danych.

Nowe możliwości WF-Maga – czyli jak zmienić program by tworzył przydatne analizy w Excelu

Przyszedł czas by zabrać się za opis rozbudowy funkcjonalności WF-Maga. Chodzi mi tutaj o coś, co możemy sami sobie pozmieniać w strukturze programu, i dzięki temu dostaniemy niestandardowe zestawienie np. obrotów z kontrahentami.  Niestety z  poziomu programu nie mamy możliwości wygenerowania wszystkich zestawień i analiz. Sam program zawiera standardowo tylko niektóre operacje dodatkowe i nie zawsze będą to te opcje których szukamy. Mając jednak do dyspozycji np. plik (skrypt) VBS możemy go umieścić w programie i dzięki temu jednym przyciskiem będziemy wykonywali konkretną analizę. Teraz postaram się opisać  krok po kroku, jak zrobić mechanizm generowania zestawienia kontrahentów mając do dyspozycji wspomniany plik VBS.

Na początku wybieramy miejsce w programie gdzie ma być wywoływany raport. W naszym przypadku będzie to kartoteka kontrahentów. Otwierając kartotekę widzimy, że na dole mamy opcję „operacje”.

1 krok

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikając na „operacje” pojawia się okienko  ze standardowymi opcjami dostępnymi w programie. Warianty te oraz ich ilość różnią się oczywiście od wersji programu i w WF-Magu Prestiż będzie ich najwięcej. To właśnie w tym miejscu umieścimy nasze zestawienie i z tego miejsca będziemy je wywoływać.

2 krok

 

 

 

 

 

 

 

 

Standardowo program ma zablokowaną opcję umieszczania dodatkowych operacji ale wciskając skrót klawiszowy Shift + Ctrl +  Alt + ? uaktywnimy ją. Oprócz okienka dodawania pojawiają się również ikonki z poprawą i usuwaniem operacji – również mogą się nam przydać.

3 krok

 

 

 

 

 

 

 

 

Klikając w opcję dodawania, pojawia się okno z informacją w którym miejscu będziemy korzystać z nowej funkcji oraz pustymi polami, które musimy wypełnić i w większości będą to dane które definiujemy sami. I tak wpisujemy:

– nazwę naszego zestawienia, które będzie widoczne w operacjach dodatkowych

– skrót klawiszowy (nie jest wymagany ale osobom, które operują skrótami zapewne się przyda)

– kod operacji (możemy umieścić tam cyfry i/lub litery)

– zaznaczamy skrypt VBS oraz zmienne, które zostaną przesłane do naszego zestawienia

– wskazujemy na końcu ścieżkę do modułu (naszego pliku VBS). Ścieżka ta jest istotna i w przypadku przeniesienia pliku musi zostać uaktualniona. Ważna informacją o której należy pamiętać jest taka, że w przypadku konfiguracji wielostanowiskowej WF-Maga plik musi być umieszczony albo na serwerze, albo na dysku wspólnym dostępnym dla każdego stanowiska.

4 krok

5 krok

Mając uzupełnione te dane zapisujemy ustawienia i mamy już wszystko gotowe. Teraz klikając w kartotece kontrahentów na operacje dodatkowe mamy umieszczone nowe zestawienie, które sami tam zdefiniowaliśmy. W naszym przypadku wykonując polecenie wykonania „wykresu kontrahentów” program przenosi automatycznie dane o obrotach kontrahentów do pliku Excela i przedstawia je na wykresie i w tabeli. A teraz proszę sobie wyobrazić, że sami możemy robić takie pliki lub mamy do nich nieograniczony dostęp…